Άρθρο του πρώην προέδρου της ΑΔΙΠ στο esos: Ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η νέα μας Μεγάλη Ιδέα

Η εμμονή στο ιδιωτικό μπορεί να καταστρέψει την ελληνική περιφέρεια

12/01/2024

Άκουσε το άρθρο

Παντελής Κυπριανός, Πανεπιστήμιο Πατρών πρώην  πρόεδρος της ΑΔΙΠ

Τα πρώτα πανεπιστήμια στην Ευρώπη ήταν «ιδιωτικά». Συντεχνίες καθηγητών ή φοιτητών αρχικά, πέρασαν στη συνέχεια στον έλεγχο των εκκλησιών, Ηγεμόνων, πόλεων. Με εξαιρέσεις (Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών, το σημερινό Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών στη Γαλλία), αυτά καταργήθηκαν ή έγιναν δημόσια παντού στο πλαίσιο του εθνικού κράτους. Μεταπολεμικά, λόγω του σοβιετικού ανταγωνισμού, οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν όλα τα δικά τους ΑΕΙ, δημόσια και ιδιωτικά, με στόχο την ανταγωνιστική κατάρτιση του πολυπόθητου ανθρωπίνου κεφαλαίου. Στη δεκαετία του 1980, άνοιξε ένας νέος κύκλος με την απόσυρση του κράτους και τη μετατροπή της εκπαίδευσης από αγαθό σε υπηρεσία, εξέλιξη που οδήγησε τα ΑΕΙ στην αναζήτηση πόρων και στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έκτοτε λίγα πράγματα άλλαξαν, με σημαντικότερο τη διεκδίκηση της ταχύτατα αυξανόμενης «αγοράς» των φοιτητών.

Το παιχνίδι με τις λέξεις

Να γίνουν «ελεύθερα» πανεπιστήμια στην Ελλάδα. Μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά. Γιατί; Γιατί η ελληνική οικονομία θα έχει μεγάλο όφελος. 20 δις ευρώ ακούμε ετησίως, 1% του ΑΕΠ λένε άλλοι, αλλιώς 30 δις. Πώς; Κάποιοι επικαλούνται γενικώς το παράδειγμα της Κύπρου. Μπορεί να είμαστε τόσο αφελείς; Η Γαλλία το ακαδημαϊκό έτος 2021-202 είχε 392.630 ξένους φοιτητές. Επίσημα, αποκόμισε 1,35 δις ευρώ. Ούτε το 0,1 του ΑΕΠ της. Ασφαλώς πολλά κέρδη είναι άυλα.

Θα γυρίσουν τα παιδιά μας πίσω λένε κάποιοι. Ποια; Πόσα; Από που; Ας μείνω για λίγο στους Έλληνες φοιτητές στη Γερμανία. Πρόσφατα ο Απόστολος Λακασάς στην εφημερίδα Καθημερινή έγραψε γι αυτούς. Στη Γερμανία σπουδάζουν, γράφει, σύμφωνα με τις επίσημες γερμανικές στατιστικές αρχές, 6.886 Έλληνες το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023. Κάποιοι, εικάζω, παιδιά μεταναστών, μεγαλωμένοι εκεί. Προπτυχιακά ή μεταπτυχιακά; Νομικά σπουδάζει το 32%, σπουδές μηχανικού το 27%, ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες το 16%, «θετικές επιστήμες» το 12%, ιατρική το 7,7%. 1.500 από αυτούς σπουδάζουν με υποτροφία του γερμανικού κράτους ή με προγράμματα Erasmus. Πιστεύει έστω και ένας ότι τα παιδιά αυτά θα γυρίσουν στην Αθήνα για να σπουδάσουν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια, όταν έχουν υποτροφία και όταν οι σπουδές στη Γερμανία είναι δωρεάν; Δεν έχουμε στην Ελλάδα νομικές σπουδές σήμερα; Θα περιμένουν τα ιδιωτικά;

Οι Έλληνες φοιτητές της αλλοδαπής

Εδώ και δεκαετίες έχουμε μία έκρηξη των φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό. Το άνοιγμα της Κίνας και της Ινδίας άλλαξαν τα δεδομένα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ από 150.000 στις αρχές του 1950 έφτασαν το 1,5 εκατ. το 2001, τα 3,4 το 2012 και τα 4,3 σήμερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO οι αριθμοί είναι ακόμη πιο υψηλοί. Ανερχόταν σε 2 εκ. το 2000, σε 6,1 εκ. τα 2019 και κοντά στα 6,4 εκ. σήμερα.

Χώρες προέλευσης των φοιτητών της αλλοδαπής; Οι περισσότεροι είναι Ασιάτες, κοντά στο 40%.  Κινέζοι, Ινδοί αλλά και Βιετναμέζοι και Κορεάτες. Που πάνε; Σύμφωνα με τα στοιχεία οι 10 πρώτες χώρες υποδοχής είναι οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία, η Αυστραλία, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Κίνα, η Ιαπωνία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Τουρκία. Αλλιώς, οι περισσότεροι έρχονται από φτωχότερες, καλύτερα αναπτυσσόμενες χώρες, και πάνε σε πλούσιες χώρες. Αυτό το μοτίβο, από τον 19ο αιώνα, έχει βέβαια αλλάξει αρκετά. Σε  μικρότερο βαθμό έχουμε πια και το αντίθετο ρεύμα.

Που είναι οι Έλληνες στο ρεύμα αυτό; Στον πίνακα δίνω  εικόνα του αριθμού τους στα πανεπιστήμια της αλλοδαπής από το 1960 μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO.

Έλληνες φοιτητές σε πανεπιστήμια της αλλοδαπής (1960-2023)

Αν δούμε τον πίνακα  συγκριτικά με την εξέλιξη του αριθμού των φοιτητών στην Ελλάδα και με τη ροή των φοιτητών διεθνώς, τα πράγματα δεν είναι πολύ άσχημα. Μάλλον το αντίθετο, γεγονός που δείχνει ότι τα ελληνικά ΑΕΙ έκαναν βήματα. Για δεκαετίες οι Έλληνες φιγούραραν ψηλά στις λίστες με τις χώρες που «εξήγαγαν» τους περισσότερους φοιτητές. Τώρα δύσκολα θα βρούμε κάτι τέτοιο. Επιπλέον, πριν κάποια χρόνια οι Έλληνες φοιτητές της αλλοδαπής αντιπροσώπευαν ένα υψηλό ποσοστό σε σχέση με τους φοιτητές της ημεδαπής το οποίο έφτασε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 στο 30%. Σήμερα οι 40.595 είναι λιγότεροι από το 10% των φοιτητών της ημεδαπής, ιδιαίτερα μάλιστα αν συνυπολογίσουμε, κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν, ότι πολλοί, τουλάχιστον οι μισοί, είναι μεταπτυχιακοί.

Σε ποιες χώρες σπουδάζουν οι 40.595 φοιτητές; Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO οι δέκα βασικότερες χώρες σπουδών είναι οι παρακάτω.

Θα μπορούσε να αμφισβητήσει κανείς τους αριθμούς, ιδιαίτερα για την Κύπρο. Προφανώς αυτό έχει να κάνει με το πώς μετράμε τους Μεταπτυχιακούς φοιτητές, ιδιαίτερα στα Προγράμματα που υποτίθεται είναι κοινά (joint) με ελλαδικά πανεπιστήμια. Τι σπουδάζουν; Δεν χρειάζεται να μαντέψει κανείς. Προπτυχιακά, Ιατρική κυρίως, στις φτωχότερες χώρες, στη γειτονιά μας, μεταπτυχιακά στις πλούσιες -με την ειδική εξαίρεση της Κύπρου.

Η εμμονή στο ιδιωτικό μπορεί να καταστρέψει την ελληνική περιφέρεια

Κινητικότητα όπως λένε οι διεθνείς οργανισμοί, ή μετανάστευση όπως λένε οι κυβερνώντες μας; Περισσότερο το πρώτο. Πιθανόν κάποιος που σπουδάζει σήμερα Ιατρική στη Βουλγαρία θα προτιμούσε να σπουδάσει στο σπίτι. Αλλά και αυτό δεν είναι σίγουρο. Ακόμη κι αν παραβλέψουμε το τεράστιο ζήτημα της εισαγωγής εξαρτάται από το κόστος. Το ίδιο και για εκείνους που σπουδάζουν Νομικά στην Κύπρο. 

Εντάξει με τα δικά μας τα παιδιά. Δεν θα ήταν καλό να έρθουν να σπουδάσουν ξένοι στην Ελλάδα; Προφανέστατα. Για το σκοπό αυτό έγινε το 1964 το Πανεπιστήμιο Πατρών. Πριν λίγα χρόνια το Διεθνές Πανεπιστήμιο στην Θεσσαλονίκη. Αγγλόφωνα ΜΠΣ. Τα αποτελέσματα μάλλον φτωχά. Από το 2019 τα μεγαλύτερα Ιατρικά Τμήματα της χώρας έφτιαξαν αγγλόφωνα προγράμματα. Άκρα του τάφου σιωπή. Θα λύσουν το πρόβλημα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Όποια καλή διάθεση και να δείξουμε μοιάζει με ανέκδοτο. Αλλά και πάλι. Μπορεί να συγκροτήσει μία ευρωπαϊκή χώρα την εκπαιδευτική της πολιτική με μόνο γνώμονα την προσέλκυση ξένων φοιτητών; Αφήνω κατά μέρος αυτά που μαθαίνουμε στην πολιτική επιστήμη περί ομάδων συμφερόντων.

Κλείνω με κάτι, κατά τη γνώμη μου πολύ σοβαρό. που το επισήμαναν ήδη πρυτάνεις περιφερειακών πανεπιστημίων και το ανάλυσε εύστοχα ο συνάδελφος Α. Παπαϊωάννου από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Τα περιφερειακά Πανεπιστήμια προσφέρουν τα μέγιστα στην περιφερειακή -και εθνική- ανάπτυξη της χώρας, στην ευημερία των κατοίκων της περιοχής. Η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων το πιθανότερο είναι να αφαιρέσει φοιτητές από τα «πλέον περιφερειακά», το Αιγαίο, το Ιόνιο, τη Θράκη, τα Γιάννενα, τη Δυτική Μακεδονία. Δεν ωφελεί σε τίποτε η επιτηδευμένη εγκατάλειψή τους ώστε η φυγή να φανεί πιο φυσική. Η πληγή θα είναι ανεπανόρθωτη. Χαριτολογώντας θυμίζω ότι η τωρινή κυβέρνηση κατήργησε το Νομικό Τμήμα στο Πανεπιστήμιο Πατρών με το επιχείρημα ότι θα έπληττε την ακριτική Θράκη. Να σκεφτούμε τι θα γίνει αν έχουμε άλλο ένα βλέπε δύο Νομικά Τμήματα στην Αθήνα;

 

Σχόλια (20)

Γιώργος
|

Θέλει λίγο μεγαλύτερη προσοχή στα δεδομένα. H συμβολή των ξένων φοιτητών στο γαλλικό κράτος είναι 5 δισ. ετησίως. Το 1,35 δισ. που γράφει το κείμενο είναι αν αφαιρεθεί η δημόσια δαπάνη.

΄΄

Cosmas
|

Το πρόβλημα είναι πως για τον Έλληνα δεν υπάρχει δωρεάν πανεπιστημιο. Απο το χαλί των σχολείων και το κόστος των φροντιστηρίων, μέχρι τα ΑΕΙ, το κράτος πρέπει να επενδύσει στην εκπαίδευση και όχι να πετάει το μπαλάκι στις οικογένειες, να βρουν τρόπο για να καλύψουν το κόστος. Να δοθούν υποτροφίες και στέγαση με μικρό κόστος στους φοιτητές των περιφερειακών πανεπιστημίων, τότε να δούμε αν θα μείνουν άδειες θέσεις στα δημόσια η αν θα αναγκαστούν να πάνε σε ιδιωτικά ΑΕΙ

@ John
|

Δεν δέχομε τα κροκοδείλια δάκρυα για το δήθεν κουρέλιασμα του Συντάγματος, ειδικά απο αυτούς που οταν έρθουν στην εξουσία θέλουν να καταργήσουν το Σύνταγμα. Οι νόμοι κρίνονται για την συνταγματικότητα τους απο την Βουλή και τα δικαστήρια. Αν κριθεί αντισυνταγματικός θα καταργηθεί. Ετσι δουλεύει η Δημοκρατία.

Αντίλογος
|

Αυτή η "Μεγάλη Ιδέα", σπάει κόκαλα κ. πρώην Πρόεδρε. Αν ζούσε ο Ιωάννης Κωλλέτης, θα σας τραβούσε το αυτάκι!!! Ολίγη ευαισθησία προς την Ιστορία μας, δεν βλάπτει. Ευχαριστώ.

Polar_Fish
|

Λέμε ότι εχουμε πολλους γιατρούς στην Ελλαδα, λέμε οτι φεύγουν πολλοι γιατροί στο εξωτερικό επειδή οι συνθήκες δεν ειναι καλές, και τώρα λέμε φτιαξτε και άλλες ιατρικές σχολές για να μη φευγουν τα παιδια να σπουδάσουν ιατρική στο εξωτερικό αλλά τα χρήματα να μείνουν στην Ελλάδα. Οσες ιατρικες και να φτιάξουμε στην Ελλάδα πάντα οι υπολοιποι θα φεύγουν έξω.

John
|

Βασικά αυτό που χτυπάει πολύ είναι ότι προκειμένου να επιτύχουμε μια εμμονή ή συμφέροντα μεγάλων εταιριών με τα οποία βολεύονται και κάποιοι πολίτες δεν μας ενοχλεί το να γίνει κουρέλι το σύνταγμα. Παρατηρούμε μια κυβέρνηση να προσπαθεί να βρει ένα νομότυπο σχήμα να παρακάμψει το ΣΥΝΤΑΓΜΑ και το επιδοκιμάζουμε. Αυτή την κοινωνία χτίζουμε και το θεωρούμε πρόοδο ή εξέλιξη. Έπειτα απορούμε σε ποια κοινωνία μεγαλώνουμε τα παιδία μας!?

Ανάσταση!
|

@Παυλος 12 Ιαν 2024 20:22

1) Δε νιώθω πεθαμένος αυτή τη στιγμή. 2) Εσείς πιστεύετε ότι δεν υπάρχει λόγος που δεν υπάρχει αντίπαλος;

@ΜΕΛΟΣ ΔΕΠ 13 Ιαν 2024 11:49
|

Δεν είναι ακριβώς ΄ετσι τα πράγματα. Αν δείτε τις λίστες κάθε χρόνο τα ΑΕΙ της Αθήνας έχουν λιγότερες θέσεις από πολλά της περιφέρειας. Αυτό που συμβαίνει μετά, ειδικά στις "καθηγητικές" σχολές είναι οι εκατοντάδες μετεγγραφές. Συγκεκριμένα: οι θέσεις για το Μαθηματικά Τμήματα το 2023 ήταν ως εξής: Αθήνας 200, Θεσσαλονίκης 125, Πατρών 250, Ιωαννίνων 250, ΕΜΠ 155, Αιγαίου 150. Το σωστό είναι να κοπούν οι μετεγγραφές και να δίνεται επίδομα στους φοιτητές που χρειάζεται με οικονομικά κριτήρια.

ΠΕ19
|

Μη τρώμε σανό Αν αύριο φτιαχτούν "Ελεύθερα" Πανεπιστήμια εν Ελλάδι θα φτιαχτούν σχολές όπως:
Ιατρική, Νομική, Οικονομικό, Παιδαγωγικό (όσο υπάρχουν διορισμοί) στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα - Θεσ/κη Πάτρα άντε και Ηράκλειο).
Ποιος/α θα πάει στη Φιλοσοφική Κρήτης ή Παιδαγωγικό Αιγαίου αν τα δίδακτρα στην Αθήνα είναι τα ίδια και χωρίς εξετάσεις και μπορεί να βγει δάσκαλος ή και δικηγόρος ?
Ποιος/α θα πάει σε παραϊατρικές σχολές στη Λάρισα, Ιωάννινα ή Αλ/πολη με προοπτική να μπει στην Ιατρική με κατατκήριες αν υπάρχει ιδιωτική Ιατρική από μεγάλο ιδιωτικό νοσοκομείο στην Αθήνα ?
Το τέλος των περιφερειακών Παν/μιων. Θα ήθελα να ξέρω αν ο κυρ Παντελής που έχει 3-4 γκαρσονιέρες στο Ηράκλειο ή τη Λάρισα και βγάζει μηνιάτικο 1000 € και είναι υπέρ των Ε.Π. αν όταν κλείσουν τα παλιά ΤΕΙ ή ΑΕΙ και χάσει το μεροκάματο θα είναι και πάλι υπέρ ????

Ηλίας Σ.
|

@Παύλος

Έχω μία αμφιβολία στο τι εννοείς "μία ομάδα παίζει μπάλα" και την "ανάσταση" του (ελληνικού?) έθνους (μάλλον χώρα θες να πεις).

Το πρόβλημα της Ελλάδας ΔΕΝ είναι το ιδιωτικό/δημόσιο αλλά η απουσία μηχανισμών ελέγχων και νομικού πλαισίου το οποίο οδηγεί στην ΑΣΥΔΟΣΙΑ.

Δεν είναι θέμα του ιδωτικού/δημόσιου χαρακτήρα του οτιδήποτε. Θες τις τηλεπικοινωνίες που είμαστε οι ακριβότεροι με χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών? Θες τους σιδηροδρόμους? Από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συρρικνώθηκε ο ΟΣΕ έχουμε παρακμή του σιδηροδρομικού δικτύου με αποκορύφωμα το τραγικό δυστ΄ύχημα των Τεμπών... Θες να δεις πόσο καλά δουλεύει η "αυτορυθμιζόμενη"(!) αγορά ενέργειας? Το σούπερ μάρκετ..?

Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι στην περίπτωση της Παιδείας θα λειτουργήσουν όλα καλά..?

jim
|

Να και μία άποψη που στηρίζεται σε πραγματικά στοιχεία και όχι σε μπαρούφες, όπως η κυβερνητική πολιτική.

ΜΕΛΟΣ ΔΕΠ
|

Το θέμα με τους φοιτητές στα περιφερειακά πανεπιστήμια είναι αποτέλεσμα μίας πονηρής τακτικής του Υπουργείου με την διάθεση θέσεων. Όταν για παράδειγμα ΄ένα Τμήμα στην Αθήνα ζητάει 150 φοιτητές και το υπουργείο του δίνει 350 που να μείνουν φοιτητές για να πάνε στην περιφέρεια; Αν μειώνονταν οι θέσεις φοιτητών στο κέντρο σε λογικούς αριθμούς και να μην υπήρχε αυτή η απαράδεκτη (κατά τα διεθνή πρότυπα) αναλογία φοιτητών/καθηγητών ου΄σενα πρόβλημα θα υπήρχε με την περιφέρεια. Θέλουν να τα κλείσουν στην περιφέρεια γι αυτό εφαρμόζουν διάφορους έμμεσους τρόπους πίεσης όπως κατανομή θέσεων....... μετά σου λέει δεν έχει φοιτητές πχ Μαθηματικό Αιγαίου. Μα πως να έχει όταν το Μαθηματικό Αθήνα παίρνει 500 ενώ θα έπρεπε να παίρνει 180;

Εμμονές
|

1. Όσο εμμονή είναι το ιδιωτικό, άλλο τόσο εμμονή είναι η αγκύλωση σε ένα ανούσιο και παρωχημένο άρθρο του Συντάγματος.

2. Είναι αλήθεια οτι θα επηρεαστούν τα περιφειακά πανεπιστήμια με την ίδρυση ιδιωτικών στην Αθήνα. Η κοινωνία όμως δεν φαίνεται να θέλει σπαταλούνται οι φόροι που πληρώνουν για δήθεν πανεπιστήμια με μόνο σκοπό την οικονομική ανάπτυξη κάθε ραχούλας. Είναι λανθασμένος τρόπος ανάπτυξης αυτός, ας βρεθεί καλύτερος πιο αυτοσυντηρούμενος τρόπος ανάπτυξης για την περιφέρεια. Προφαν΄ως το ιστορικό Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το εθνικά σημαντικό ΔΠΘ θα πρέπει να ενισχυθούν περισσότερο.

Πάνος
|

Αυτό ακριβώς με τη Νομική Πατρών! Μας έλεγαν ότι αν γινει νεα σχολή Νομικής στην Πάτρα θα υπάρξει πληθώρα δικηγόρων κι ότι κινδύνευε με αποψίλωση η Νομική Θράκης,.. Τώρα που θα ανοίξουν ιδιωτικές σχολές Νομικής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δεν κινδυνεύει με κλείσιμο η Νομική Θράκης?

Να τα πάλι...
|

Να τα πάλι αυτά περι περιφερειακής ανάπτυξης! Χρησιμοποιούμε τόσες 10ετίες τους φοιτητές και τις οικογένειες για να χρηματοδοτούμε ενοικιαζόμενα και φαστφουντάδικα στην περιφέρεια. Αυτό δεν είναι "ανάπτυξη" αγαπητέ αρθρογράφε. Με το στανιό αναγκάζαμε φοιτητές να πάνε σε μέρη στα οποία δεν έχει να κάνουν τίποτα όταν βγουν απ'το μάθημα, μηδέν πολιτισμός, μηδέν ερεθίσματα. Καφετέριες μπαρ ταβέρνες μόνο.
Τώρα θα έχουν την επιλογή να φοιτήσουν στις μεγάλες πόλεις, και μάλλον θα είναι φτηνότερο απο τα υπέρογκα νοίκια και τα έξοδα σπιτιού στην περιφέρεια. Αν αυτό το λέτε "χάσαμε την ανάπτυξη"... too bad.
Κάποτε όλα τα μοντέλα αλλάζουν. Κάποτε υπήρχαν κάρα και άλογα, μετά ήρθε το αυτοκίνητο και μείνανε χωρίς δουλειά οι αμαξάδες. Και υπήρχε κόσμος που ήταν ενάντια στα αυτοκίνητα γιατί χάνονταν δουλειές και τα λοιπά.
Να καταλάβουμε κάποτε τι είναι οικονομική ανάπτυξη.

ΠΟΛΙΤΕΣ
|

Ωραία όσα λές. Πρόταση δεν είδα. Μόνο διαπιστώσεις.
Να μην γίνουν; Δηλαδή να στέλνουμε φοιτητές στη Βουλγαρία , τη Κύπρο ,τη Τσεχία, τη Ρουμανία;
Να γίνουν; Κάνε προτάσεις να μην υπάρξουν τα προβλήματα που σωστά διαπιστώνεις.
Δεν γίνεται, να μη κάνουμε τίποτα στη χώρα μη χάσουν κάποιοι τα κεκτημένα !
Καταντήσαμε να παίρνουμε αυτοκίνητα από τη Ρουμανία και τη Τουρκία γιατί κάποιοι θεωρούσαν ντροπή να δουλεύει κάποιος σε εργοστάσιο και να τουν "πίνουν το αίμα".....!!! .....έτσι μας έλεγαν.....
Αναπτυξιακή πολιτική δεν είναι τα ΑΕΙ, για να πουλάμε σουβλάκια, καφέδες και να νοικιάζουμε τις γκαρσονιέρες σε κάθε χωριό. Τι να κάνουμε τώρα , αν θέλουμε να βοηθήσουμε τις ακριτικά μέρη ας κάνουμε επενδύσεις πραγματικές . Οι καφετέριες δεν είναι επενδυτική πολιτική.
Ας μπούν περιορισμοί γεωγραφικοί στην ίδρυση Ιδιωτικών ΑΕΙ.
Επίσης η Αθήνα γιατί να έχει 6 ΑΕΙ + ένα ο Πειραιάς. Τα δυο ας πάνε στην περιφέρεια.
Προτάσεις να κάνετε και όχι ,ΣΤΕΙΡΑ ΑΡΝΗΣΗ.

Polar_Fish
|

Εφοσον εχουμε συγκεντρωση πληθυσμου σε ορισμενα αστικά κέντρα, το μεγεθος των περιφερειακ΄ων ΑΕΙ δεν μπορει να ειναι δυσανάλογο με τον πληθυσμο της περιφέρειας στην οποία ανηκουν.

Πανεπιστημιακός
|

Το έχουν ήδη αποδείξει ότι αδιαφορούν παντελώς για την ελληνική περιφέρεια.

Με τα κριτήρια που έχει θεσπίσει η ΕΘΑΑΕ στη λεγόμενη "ποιοτική" αξιολόγηση, το 30% των δεικτών εξαρτώνται (άμεσα ή έμμεσα) από το μέγεθος του Πανεπιστημίου (δηλ. δεν γίνεται καμία αναγωγή) με αποτέλεσμα να λειτουργούν ολοφάνερα σε βάρος των μικρών και περιφερειακών Πανεπιστημίων.

Ελπίδα
|

Εφόσον η εγκατάλειψη είναι "επιτηδευμένη", τότε όλο και κάπου θα ωφελεί.

Παυλος
|

Όταν μόνον η μια ομάδα παιζει μπάλα στο γήπεδο είναι σίγουρο ότι θα νίκησει. Για να δούμε τι θα κάνει όταν θα έχει απέναντι της έναν υπαρκτό αντίπαλο. Τότε να δούμε ποσα απίδια πιανει ο σακκος της. Τότε τα ψέματα θα έχουν τελειώσει και ένα ολόκληρο έθνος θα έχει αναστηθεί.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ